جراحی زیبایی

جراحی زیبایی

جراحی زیبایی

جراحی زیبایی

افسردگی و قلب

افسردگی و قلب

زندگی روزمره پر از مشکلات و گرفتاری های رنگارنگ و متعدد است که همه باید از ابتدای روز تا انتهای شب به نوعی با آنها سر و کله بزنیم. این مشکلات می تواند برخی افراد را به سمت بیماریهای متعدد از جمله افسردگی و ناراحتی قلبی سوق دهد که ارتباط بین افسردگی و قلب را به شدت تشدید می کند.

 

 

افسردگی و قلب

در تحقیقات متعددی که در کشورها و مراکز پزشکی متعدد صورت گرفته نتایج بسیار مهمی به دست آمده که همگی از تأثیر بسیار زیاد و مستقیم افسردگی در ایجاد بیماریهای قلبی حکایت دارد. این بیماری ها می توانند از نوع خفیف تا بسیار پیشرفته را شامل شوند که این امر باز هم نشان دهندۀ تأثیر و رابطۀ مستقیم و غیرقابل انکار افسردگی و قلب است.

تأثیر داروها در کاهش یا افزایش نشانه های بیماری:

قطعاً و با توجه به روند منطقی و معمولِ استفاده از هر دارویی برای درمان بیماری، در مورد افسردگی و قلب نیز، مطمئناً استفاده از دارو برای کاهش علائم بیماری افسردگی و از بین بردن آن، می تواند نهایتاً به کاهش علائم بیماری قلبی و رهایی بیمار از سکته های قلبی متعدد و خفیف و شدید گردد.

اما همیشه و در هر شرایطی بهترین و عقلانی ترین روش برای فرار از بیماری های مرتبط با افسردگی و قلب و عوارض و پیامدهای آن، پیشگیری و دوری از عوامل ایجاد این بیماری هاست. باور کنید کار سختی نیست. مثلاً آیا سخت است اگر دچار مشکل روحی و اتفاقی ناگوار شده اید، بجای اینکه آن مشکل را در خود بریزید و به نوعی خودخوری کنید، با درد دل کردن و صحبت کردن با دیگران، خود را تخلیه کرده و این فشار را کاهش دهید.

محققان سالهاست با قاطعیت دریافته اند رابطه ای مستقیم و تاثیرگذار بین افسردگی و قلب وجود دارد به این شکل که افسردگی می تواند سبب ایجاد تنش های مخرب بر روی قلب و تخریب آن گردد. حتماً دیده اید افرادی که به شدت افسرده و دارای بیماری قلبی هستند.

همچنین علاوه بر تأثیر افسردگی و قلب بر یکدیگر، باید اذعان کرد، تأثیرات افسردگی به شدت بیشتر از این مقدار بوده و می تواند سایر ارگان های بدن را متأثر گرداند، ارگان هایی مانند معده، انواع غدد بدن و اختلال در ترشح هورمون های گوناگون، مغز و اختلال در عملکرد و حتی تصمیم گیری صحیح و بسیاری دیگر از تأثیرات.

برخی تحقیقات مهم و بسیار جالب به وضوح نشان داده اند که بیمارانی که برای کاهش میزان کلسترول خون خود، دارو استفاده می کنند همچنین در کنار این داروها، از داروهای کاهش افسردگی و درمان افسردگی بهره می برند، به شدت از خطر سکتۀ قلبی در امان بوده اند و درصد سکتۀ قلبی در این گروه بسیار کمتر بوده است که باز هم این از همان موارد تائید رابطۀ افسردگی و قلب است که به آن به درستی اشاره شد.

چند درصد از مردم دچار بیماری افسردگی هستند؟

پاسخ این سؤال متأسفانه ناامید کننده است. با توجه به تحقیقات جامعی که انجام گردیده، تقریباً 10درصد افراد جامعه درگیر بیماری افسردگی هستند و از این تعداد، بسیاری دچار بیماری های متنوع قلبی-عروقی هستند که نشان از تأثیر شدید و زیادِ افسردگی بر سلامت قلب دارد.

افسردگی را نمی توان فقط یک بیماری روحی-روانی نامید، بلکه با قاطعیت می توان گفت که افسردگی یک بیماری بسیار بزرگ و گستره و مؤثر بر تمامی بدن است که اگر به موقع و صحیح برای درمان آن اقدام نشود ممکن است به صورت مستقیم و غیرمستقیم تمامی اندام های بدن و در نتیجه حتی سرنوشت فرد را تغییر دهد، تأثیر افسردگی و قلب بر یکدیگر و یا رابطۀ این دو با هم فقط یکی از عوارض افسردگی ست.

افسردگی و قلب می توانند همچنان کنار هم فاجعه ایجاد نمایند. محققان در تحقیقی دیگر بر روی افرادی که مبتلا به بیماری افسردگی و قلبی بودند، اقدام به تجویز داروهای ضد افسردگی و داروهای قلبی نمودند. نتیجه بسیار شگفت آور بود.

محققان در پایان آزمایشات خود به وضوح مشاهده کردند که بیماران افسرده ای که مبتلا به بیماری قلبی نیز بودند، با مصرف داروهای افسردگی و کاهندۀ شدت بیماری، بیماری قلبی شان نیز به خوبی بهبود یافته و این امر نشان دهندۀ تأثیر سریعتر داروهای ضد افسردگی بر سلامت قلب است و باز هم بر ارتباط این دو تاکید می نماید.

در پایان لازم به ذکر است که بهترین راه مقابله با افسردگی و سد کردن راه پیشرفت آن، آگاهی از این بیماری روحی و تمرکز بر چگونگی مقابله صحیح با آن به کمک اطرافیان می باشد. با این شیوه به راحتی می توانیم بر آن غلبه نماییم.

 

دکتر نادر انوشه
متخصص قلب و عروق

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.