جراحی زیبایی

جراحی زیبایی

جراحی زیبایی

جراحی زیبایی

زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی در زنان

برخی بیماری های تناسلی و مقاربتی در زنان به شدت مهم و حائز اهمیت است که زگیل تناسلی در زنان یکی از همین بیماری هاست. متأسفانه این بیماری به شدت واگیردار بوده و حتی با یک بار رابطۀ جنسی با فردی که مبتلاست این بیماری به فرد مقابل منتقل خواهد شد. هنوز آمار دقیقی از این بیماری در جهان ارائه نشده اما آمار ابتلا مثلاً در آمریکا حدود 70درصد در بین دختران نوجوان می باشد.     زگیل تناسلی در زنان   زگیل تناسلی در زنان حتی می تواند به دهان و حلق طرف مقابل نیز سرایت کرده و منتقل شود. عامل ایجاد این بیماری تناسلی نوعی ویروس به نام HPV است که به شدت ویروس مقاومی ست. البته بیش از 120نوع از آن وجود داشته که فقط 2 نوع آن ایجاد زگیل می کنند.

چه عواملی احتمال ابتلا را افزایش می دهد؟

در پاسخ می توان گفت عوامل متعددی وجود دارند که میزان ابتلا به این ویروس را افزایش داده و اگر به این موارد توجه نشود، مبتلا شدن حتمی ست. با هم مروری می کنیم به رفتارهای پرخطری که احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در زنان را به شدت افزاش می دهد:
  • ایجاد و برقراری رابطۀ جنسی با افراد مختلف
  • رابطۀ جنسی در زمان قاعدگی
  • ایجاد رابطۀ جنسی از طریق دهان بدون استفاده از کاندوم
  • رابطۀ جنسی از طریق مقعد
  • رابطۀ جنسی با زور و یا تجاوز جنسی

چگونه می توان زگیل تناسلی در زنان را تشخیص داد؟

چنانچه ابتلا به این ویروس در ناحیۀ آلت تناسلی زنانه و همچنین بیرون گردن رحم و یا داخل آن باشد دارای علائمی مانند خونریزی خفیف خواهد بود که با مشاهدۀ زگیل و خونریزی از آن می توان از وجود زگیل اطمینان حاصل کرد. گاهی این زگیل ها در ناحیۀ مهبلی به جای خون دارای ترشحاتی هستند که این نیز می تواند یکی دیگر از مشخصه های وجود زگیل تناسلی باشد.

درمان زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی در زنان می توان از راه های مختلفی استفاده کرد اما نکتۀ بسیار مهمی که باید حتماً به آن اشاره کرد این است که عفونت ژنیتال وارت و زگیل زنانه پس از مدتی با استفاده از داروهای مختلف بر طرف می شود اما در برخی موارد این عفونت باقی می ماند که در طولانی مدت می تواند به بیماری های خطرناکی مانند سرطان گردن رحم و سرطان دهان و همچنین سرطان آلت بیانجامد. بهترین راه پیشگیری از این بیماری، رعایت بهداشت و مراقبت های اصولی در رابطۀ جنسی و پرهیز از رابطه با افراد مختلف می باشد.  

دکتر فاطمه خانی زاده

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.